(6) Her fog, her amphetamine and her pearls



Förlåt då, jag vet att det var meningen att jag bara skulle välja en person att byta liv med för en dag, men det var för svårt. Det fick bli två stycken: Edie Sedgwick och Twiggy. De har en hel del saker gemensamt, men de är också ganska olika.
   Edie blev känd framförallt genom skådespeleri och hon samarbetade mycket med Andy Warhol (!). Det finns rykten om att hon har varit tillsammans med både Bob Dylan och Lou Reed (!) och hon har blivit it-girl of the year i Vouge år 1965. Jag vet inte om jag verkligen behöver motivera till varför jag valde henne... Men om jag ska göra det; hon levde på 60-talet, var tillsammans med Bob & Lou och samarbetade en hel del med en av de ballaste konstnärerna ever. Anledningen till att det inte blev hon helt klockrent var hennes destruktiva sida. Hon blev 32 år gammal, hade ätstörningar genom hela livet och använde en hel del droger - vilket hon dog av. Så på det sättet är det kanske inte jättekul att vara henne, man skulle ju må psykiskt dåligt HELA tiden.
   Twiggy däremot, hon lever ju fortfarande, och det är ju trevligt att hon har ett såpass hälsosamt liv! Hon slog igenom som fotomodell, men jobbade även en del som skådespelerska. Ett stort plus är ju att hon var med på omslaget till en av Bowies skivor. Jag menar, hur coolt är inte det? Det negativa med att vara henne är väl att jag troligen inte skulle få uppleva 60-talet utan istället få byta liv med henne som hon är nu (d.v.s. sitta som jury i Top Model), vilket jag inte vill.
   Båda levde alltså på 60-talet, båda har blivit stilikoner, båda skapade ett nytt idéal. Så det är ett tufft val.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0