It's too late to be a pessimist.


I Spanien finns en stad uppbyggd av växthus. Miljövänligt?


I Dubai finns, bland massa andra konstgjorda saker, en konstgjord ö. Dubai har ingen odlingsbar mark, inget sötvatten. Det enda Dubai har är olja och sol. De importerar all mat. De hade kunnat försörja hela staden på solenergi - de använder olja och el istället. Miljövänligt?


Isen på Grönland håller på att smälta - det finns sjöar där nu som inte fanns för 10 år sedan (tack vare all koldioxid vi släpper ut). Om all is på Grönland smälter stiger havsnivån med ca 7 meter. Miljövänligt?

Ursäkta för utebliven bloggning igår, hoppas att det inte förstörde ert liv alltför mycket (vilket jag i allra högsta grad tvivlar på). Istället för att försöka ta igen det idag eller be om ursäkt (vilket jag - hoppsan - redan gjort) tänkte jag förklara varför det blev som det blev. Klicka här är ni snälla (det tar tre evigheter att ladda på en långsam dator, men var tålmodiga, eller något). Den här filmen (HOME, alltså) såg jag och resten av min klass på naturkunskapslektionen igår, och jag antar att jag blev lite påverkad / manipulerad / brainwashed / engagerad.
   Igår bestämde jag mig alltså för att inte använda datorn på kvällen, för att spara el. Jag hade egentligen tänkt köpa ytterligare en tjock vinterjacka, men när jag kollade material och tillverkningsställe så vägrade jag köpa något. Allting är gjort av polyester, akryl, viscose, polyamid och såntdär. Det är alltså plast. Det är konstgjorda ämnen. Det är ämnen som påverkar oss negativt om vi har det nära oss för mycket för länge. Det är naturliga och rena material (som bomull, lin och ull) som är det bästa, både vad gäller värme och andning. Såklart är det också bäst om plagget är tillverkat i Sverige, men eftersom vi knappt har någon klädtillverkning kvar i Sverige så kan man i alla fall leta efter länder som ligger i Norden, Nordeuropa eller Europa och försöka undvika kläder (eller andra saker) från Asien eller Sydamerika.
   Det minsta ni kan göra är att sopsortera, köpa ekologiskt (kött, mejeriprodukter, kläder (JA det finns ekologisk bomull), vin, olja... vad som helst!) och köra så lite bil ni bara kan. Ta bussen istället, eller ännu bättre; cykla. Ni behöver inte göra det varje dag, någon gång i veckan räcker. Det finns hur mycket som helst man kan göra. Till exempel sluta äta kött. För såhär fungerar köttindustrin i Spanien:
- Kor och tjurar går runt i små inhägnader.
- Djuren har aldrig sett ett grässtrå i hela sitt liv.
- Istället för att ge djuren naturligt bete ger man dem andra sorters foder.
- Fodret som används är bland annat vete - som hade kunnat ätas som det är och därmed skulle maten ha räckt till många fler människor!
- En annan sorts foder som används är en form av nedmalda djurproteiner. Kor äter aldrig kött normalt. Det här är anledningen till att kor får galna kosjukan. Underbart, eller hur?
- Djuren slaktas och fraktas över hela världen - till exempel inne på Ica eller Willys där du handlar.
- Du lagar till en jättegod middag. Hoppas jag. Jag hoppas att njutningen du känner när du äter kött uppväger alla de punkter jag har skrivit ovan. Men jag ska inte dubbelmoralisera, för jag äter också kött. Däremot äter jag mycket mindre kött nu, och jag är vegeterian i skolan (ska bli det på heltid när jag flyttar hemifrån). Förlåt om ni nu inte kan äta er kvällsmat. Om ni nu ska äta kött, ät då helst kött som är producerat i Sverige på en ekologisk gård. Ät ännu hellre viltkött - då har djuret garanterat haft ett bra liv.

Jag är väldigt inne i det här just nu, men jag tror verkligen på att jag kan göra skillnad, om än en liten sådan. Min pappa sa till mig igår att det inte spelar någon roll om 1% av befolkningen gör något, det måste vara många många fler. Jag säger tvärtom - hellre 1% än 0%. Som de sa i filmen jag såg: It's too late to be a pessimist.

Kommentarer
Postat av: joey

Usch! Blir så ledsen av klimathotet >.< Stackars jorden! <3

2010-11-18 @ 18:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0