Som den tönt man är...



...kan man en del besvärjelser och trollformler som finns med i Harry Potter. Jag tänkte skryta lite och (utan hjälp från internet eller böckerna - jag lovar!) skriva ned en del jag minns och vad de gör. Då kör vi!

- Alohomora. En av de enklaste trollformlerna tror jag, den används för att låsa upp saker.
- Finite Incantatem (eller bara Finite). Får trollformler att upphöra att verka.
- Mobilicorpus. Gör så att en människa flyger upp i luften och går att flytta.
- Serpensortia. Frammanar en orm ur spetsen på trollstaven.
- Protego. En skyddsbesvärjelse.
- Avada Kedavra. Ja, den här kan väl alla. Den dödande förbannelsen.
- Crucio. En tortyrbesvärjelse som framkallar enorm smärta. För att den ska få full effekt måste man mena den.
- Imperio. Gör att man får full kontroll över den människa man riktar den mot. Precis som med cruciatusförbannelsen måste man mena den.
- Lumos / Nox. Tänder respektive släcker spetsen på trollstaven (får den att fungera som en ficklampa ungefär).
- Expecto Patronum. Frammanar en patronus om den utförs rätt. Används för att driva bort Dementorer samt för att skicka meddelanden.
- Petrificus Totalus. Förlamar personen den riktas mot.
- Wingardium Leviosa. Får objektet eller personen den riktas mot att levitera.
- Flagrate. Framkallar eld.
- Levicorpus. En icke-verbal besvärjelse som får personen den riktas mot att hänga upp-och-ned i luften.
- Sectumsempra. Skär upp offrets kropp / skär bort kroppsdelar. Severus Snape uppfann den.
- Reparo. Reparerar något som är sönder.
- Episkey. Får ben i kroppen att läka.
- Diffindo. Klipper av rep, växter etc.
- Aquamenti. Frammanar vatten ur änden på trollstaven.
- Lamslå (Stupefy). Lamslår personen eller djuret den riktas mot.
- Accio. En locka-till-sig-besvärjelse (ex. accio penna!).
- Expelliarmus. Avväpnar den som den riktas mot.
- Obliviate. Utplånar eller justerar minnet på offret.
- Tantellagra. Får benen på den person den riktas mot att dansa.
- Evanesco. Får vätskor av olika former att försvinna ut behållare.
- Renskrubba. Rengör eller tvättar något.
- Riddikulus. En trollformel som enbart används mot en boggart för att utplåna den.
- Lacarnum Inflamare. Frammanar eld.
- Oppugno. Får ett ej levande objekt att anfalla valt offer.
- Muffilato. Gör att omgivningen inte hör några ljud som man själv framkallar.
- Silencio. Tar bort offrets röst.
- Legilimens. Gör att den som använder den kan se vad som försiggår i personen den riktas mot huvud.
- Sonorus. Förhöjer en persons röst.

Detta är de jag kommer på nu - som sagt utan fusk. Jag vet inte om jag är imponerad av mig själv eller om jag skäms, haha! Hur som helst så måste man ju bjuda på sig själv, aight? Till mitt försvar kan jag förresten säga att jag inte har pluggat in dessa, utan de har bara fastnat av sig själva när jag har läst böckerna och sett filmerna. Och nej, jag har inte överläst böckerna eller sett filmerna galet många gånger - jag har bara lätt för att lära.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0